Mluvit umí téměř každý, ale umíme komunikovat?

Moje konzultace často vyhledávají lidé, kteří žijí v nefunkčních vztazích. Vnímám, že na vině je většinou nesprávná komunikace. Ženy si stěžují na muže, že je během rozhovoru nevnímají. Muži si stěžují, že jsou ženy ve velkých emocích. Bohužel, moje psychologická praxe mi každodenně ukazuje, že v mnoha vztazích se sice mluví, ale opravdové komunikace je doma jako šafránu. A přitom právě komunikace je hlavní pojítko, které vztahy drží pohromadě.  

Komunikace v původním významu slova z latiny znamená SPOJENÍ, v přeneseném významu CESTA. Takže člověk, který komunikuje, se snaží zůstat ve spojení (na společné cestě). Přestože tedy mluvit umíme, skutečná komunikace vyžaduje více než jen slova. Je to umění, které zahrnuje např. opravdový zájem o druhého člověka nebo soucit s jeho příběhem. Navíc existují další bariéry, které mohou proces komunikace významně nabourat. Pojďme se podívat na některé z nich.

Jaké jsou bariéry efektivní komunikace?

1. Nedostatek zájmu

Obyčejný lidský zájem je klíčový faktor pro úspěšnou komunikaci. To znamená nejen slyšet, co druhý říká, ale skutečně se o druhého zajímat. Klást mu doplňující otázky, chtít jej pochopit, porozumět jeho pohledu na věc. Bohužel, často se stává, že zatímco jeden mluví, druhý již přemýšlí o své odpovědi, jak bude oponovat, argumentovat nebo je rozptýlený jinými myšlenkami, což skutečné porozumění zcela znemožňuje. Pokud jsme navíc vyrůstali v prostředí, kde se rodiče o sebe nezajímali, neměli jsme možnost se tuto dovednost ani od koho naučit. A pak se mi stává, že se mě občas klienti zeptají: “A jak se mám jako zajímat? Co to znamená?”

2. Emocionální zatížení

Emoce mohou výrazně ovlivnit to, jak mluvíme. Když jsme v emocích, jsme ODPOJENI od druhého člověka, a tudíž nekomunikujeme. Když jsme naštvaní, zranění nebo se cítíme ohroženi, naše schopnost se zajímat o pohled druhého člověka je minimální, stejně jako vést klidnou a racionální konverzaci. Emocionální reakce mohou vést k tomu, že jsou naše slova plná obvinění, lží nebo obranných postojů místo otevřeného a konstruktivního dialogu. Jen se zkuste zamyslet, jestli věta: “TY MI NIKDY S NIČÍM NEPOMŮŽEŠ!” vyvolá SPOJENÍ s druhým člověkem, anebo spíše odpor a tvrdou argumentaci.

3. Chybí nám dovednosti

Setkávám se s tím, že lidé nevědí, jak komunikovat. Jak říct druhému člověku, že se mi něco nelíbí, aniž bych ho ponížil nebo tlačil? Věty typu “Ty jsi hrozná! Takhle se to přece nedělá!” určitě nezvýší motivaci udělat změnu. Jak říct druhému, že potřebuji pomoc nebo mám jinou představu o tom, co se právě děje, aniž bych mu dával povely? Věty typu: “Odnes si tu bundu! Přines to! Ukliď si ty hračky!” určitě nevyvolají vlnu nadšení a ochoty splnit zadání. Ve své praxi vidím mnoho rodičů, kteří jsou nešťastni z toho, že se od nich jejich děti odpojily. Zároveň se setkávám s řadou nešťastných párů, kteří spolu nedokáží mluvit v klidu, aniž by si nevyčítali, nenadávali, neoponovali či neargumentovali. 

4. Technologické rozptýlení

Bohužel, v dnešní digitální éře je časté, že i během osobních rozhovorů jsou lidé rozptýleni svými telefony nebo jinými zařízeními. Toto rozptýlení snižuje kvalitu interakce a může vést k pocitu, že nám druhá strana nevěnuje plnou pozornost. Nejednou jsem zažil na konzultacích, že si nechali partneři zapnuté mobily, a i když jsme řešili důležitá témata, nebyli schopni je dát ze svého dosahu. Jak se pak musí cítit jeden z partnerů, když se snaží říct, co má na srdci, a druhý přitom sleduje reelsy na instagramu?

Jak můžeme zlepšit komunikaci ve vztazích?

Zlepšení komunikace vyžaduje úsilí a trpělivost, ale je to investice, která se vyplatí v podobě silnějších a zdravějších vztahů. Zde je několik tipů, jak na to:

1. Věnujte plnou pozornost

Když s někým komunikujete, dávejte telefon stranou a soustřeďte se na rozhovor. To ukazuje respekt a zájem o to, co má druhá strana na srdci.

2. Cvičte zájem

Snažte se naslouchat a klást zvídavé doplňující otázky. Tím lépe pochopíte jejich pohledy a emoce, což může pomoci snížit míru konfliktů a vést k hlubšímu porozumění.

3. Používejte „já“ vyjádření

Místo obvinění („Ty jsi…“) používejte výrazy, které reflektují vaše vlastní pocity („Cítím se…“). To může snížit potřebu druhé strany se bránit a argumentovat.

4. Studujte, trénujte, učte se…

Dobrá komunikace není jen o správném výběru slov; jde o to, být přítomen a zajímat se o pohled druhé strany. Ve vašem úsilí při zlepšování komunikace si pamatujte, že každý z nás se může stát lepším, stačí mít ochotu se učit a nemyslet si, že už všechno umím…

Pokud cítíte, že se u vás doma více mluví a méně komunikuje, začněte se v této oblasti vzdělávat. Posloužit mohou nejen knihy, kterých je ohledně komunice celá řada, ale také velké množství kurzů. I my pro vás v případě zájmu připravili kurz „7 technik komunikace bez křiku“. Klikněte na zelené tlačítko a dozvíte se více.

Držím vám palce, abyste nevzdali svoje úsilí. Věřím, že časem přinese očekáváné ovoce 🙂

Milan

Milan Studnička
Pracuji jako lektor, psycholog. Ve své praxi se věnuji zejména zdravým, životem unaveným lidem, které učím zpátky získat radost ze života a energii, kterou bychom měli všichni mít. Realizoval jsem vzdělávací projekty v organizacích, mezi které patří Vodafone, KPMG, ČSOB, T-Mobile, Geis CZ, ČEZ a desítky dalších. Rovněž spolupracuji s Českým olympijským výborem na školení trenérů, pořádám kurzy o výchově dětí i kurzy o tom, jak dosáhnout životní radosti.
Komentáře