Proč nás bolí záda, když se bojíme

Strach je v životě špatný rádce. Říká se. V těle tohle funguje s absolutní pravidelností. Tělo okamžitě mění své pochody, když mysl vnímá vnitřní neklid.

Svaly dostávají zprávu o stavu mysli

Je až k neuvěření, že svalové napětí může být ovlivňován myšlenkou. Nejenom tedy tím, že celý den sedíme za stolem nebo děláme často nějaký pohyb. I myšlenka stačí k tomu, že se může změnit např. dechový vzor nebo oslabit sval kolem kyčle. Svalový systém stále vnímá, jak se naše mysl cítí a naopak. Mysl vnímá pocity z našeho těla (bolest, ztuhlost, pálení apod.). V mozku jsou totiž spojená centra (základní jsou čtyři), která v sobě integrují právě podněty z těla i emoční části mozku. Spojení stavu mysli a těla není tedy jen naše domněnka nebo přání, ale je to tak i anatomicky. Jsou tam prostě dráhy a nějaká definovaná centra.

Mozková centra a jejich spojení jsou tedy neustále v kontaktu. Radostná mysl, mysl, která se rychle vyrovná s negativní myšlenkou a stresem, mysl, která ráda dává to pěkné, je ideálním řídícím mechanismem pro zachování ideálního svalového napětí ve svalech.

Svalové napětí a stabilizace páteře

Svalové napětí vlastně může za všechno. Jeho změna způsobuje přetížení tkání a tím i kostry. Celkové svalové napětí je tělesně vždy stanoveno tím, jak je stabilizována páteř. Její stabilita je dána zejména funkcí svalů trupu, tedy od ramen po pánev. Uvnitř tohoto boxu se skrývají dechové svaly. Jejich naladění a funkce má vliv na měkkost nebo tuhost břišní stěny. Na ní se krásně ukazuje, proč někdo dýchá spíše nahoru (do hrudníku) a někdo do břicha dolů. Spodní dech, který nafukuje při nádechu břišní dutinu je správný a stojí na něm stabilita páteře.

Tuhost břišní stěny rozhoduje o stavu páteře

Dech by tedy měl probíhat v uvolněném rytmu i režimu, aby se nádechem nafukovalo břicho. Určitě byste neměli být v břiše dlouhodobě ztuhlí či břicho stahovat dovnitř, aby bylo pevné. Bohužel právě takhle se zavádějícím způsobem učí na různých seminářích funkce břišních svalů.

Během dne byste měli mít tedy volný dech a neměli byste cítit, že jste někde v rámci břicha stažení. Stejně tak by mělo fungovat břicho při zátěži, i když bude jeho napětí celkově vyšší, např. při nesení nějakého břemene. Ale dech budete mít stále v břiše.

Působení tohoto polštáře má pozitivní vliv na zátěž a stav naší páteře. Je důležité se jej naučit ovládat při různých polohách.

Stres a strach stahují tělo a připravují nás o kontrolu nad tělem

Strach, stres, spěch, výčitky a obavy nás mají tendenci stahovat v horní části břicha. Dechu se tak znemožní probíhat správným způsobem a začínají se přetěžovat místa, která nás často bolí. Krční páteř, šíje, dolní páteř apod. Se začnou zapojovat neúčelně do pohybů, ve kterých se zapojovat ani nemají. Jsou tak nadužívány a zvyšují své napětí. Kdo neumí své tělo vnímat tedy ani nezpozoruje, že se něco změnilo, je více ohrožen vznikem bolesti.

Cvičení a péče o zdraví těla není primárně o síle

Důležité je tedy začít vnímat své tělo a napětí, které v něm máme. K tomu jsou určeny cviky a metody, jak se to opět naučit. Velkou částí metod se zabýváme jak při individuálních návštěvách a terapiích, tak při našem kurzu o Rovnováze Těla a Mysli.

 

Komentáře