V dnešní době běžně vidíme dospívající, jak tráví hodiny zahleděni do svých mobilních telefonů. Jako psycholog tomuto tématu čelím každý týden během konzultací s nešťastnými rodiči, kteří se ptají, co s tím mají dělat. Pojďme se podívat na některé z klíčových důvodů, které stojí za tímto fenoménem.
Každý zdravý člověk potřebuje sociální interakci. Kontakt s druhými lidmi. Když jsem byl malý já, chodili jsme od domu k domu a zvonili na své kamarády, jestli nepůjdou ven. Neměli jsme doma ani pevnou linku, takže nebyl jiný způsob, jak o sobě dát vědět. Jenže dnes dítě nemusí opustit dvěře svého pokoje, protože během pár kliknutí může být se svým kamarádem online. Mobil je tak hlavním prostředníkem mezi dětmi. Zatímco dřívější generace musely být velmi aktivní, aby se mohly s kamarády kontaktovat, dnes stačí ležet v posteli a koukat do mobilu.
Zejména u kluků je velká potřeba dobrodružství a porovnávání se navzájem. Zatímco dříve k tomu sloužily dlouhé hodiny venku “za barákem” a všechny uliční fotbálky, baskety… dnes se mohou chlapci porovnávat v online hrách. Když jsem byl v pubertě a neměl jsem zrovna trénink, sedl jsem na kolo a jel na basketbalové hřiště na sídlišti. Tam jsme dlouhé hodiny hráli a hráli. Dnes si zaleze puberťák do postele a hraje online hru na mobilu, notebooku apod. Princip je ale stejný, zabavit se… Buďto být sám aktivní, anebo sledovat seriály, videa na YouTube nebo třeba procházet TikTok – všechny tyto aktivity mohou být velmi pohlcující a hlavně jsou vytvářeny tak, aby udržely uživatele co nejdéle aktivní. Proto je v každé aplikaci tolik zpráviček, blikajících odměn atd.
Mobilní telefony jsou pro řadu dětí také bohatým zdrojem informací. Puberťáci je mohou používat pro vzdělávací účely, vyhledávání informací pro školu nebo prostě k uspokojení své zvědavosti. Takže zejména zvídavé děti se zájmem o okolní život a svět mohou trávit hodiny u mobilu seznamováním se s tím, v čem se chtějí v budoucnu profilovat…
Pro některé dospívající může být čas strávený na mobilu způsobem, jak uniknout před stresy každodenního života nebo rodinnými problémy. Podle posledního výzkumu Národního ústavu duševního zdraví (2023) na 6000 žácích devátých tříd vyplývá, že až 40 % z nich vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 % známky úzkosti. Ve všech oblastech byly více zasaženy dívky. Digitální svět tak dává dítěti možnost utéct ze světa napětí a stresu do světa digitálního, což může mít fatální důsledky pro zdravý tělesný i duševní rozvoj dítěte. Dítě v depresi tak může podlehnout nejrůznějším skupinám, se kterými by se v reálném světě nemělo šanci potkat. A protože rodiče už v období puberty nemají na své děti velký vliv, bývá tak mobil jádrem častých domácích konfliktů. Když totiž zakážou rodiče dítěti jeho formu útěku a nepřijdou s jinou alternativou, dítě se může zablokovat a uzavřít ještě více.
Je zřejmé, že dospívající tráví mnoho času na mobilu z řady důvodů. Pro rodiče je důležité najít rovnováhu – rozpoznat, kdy jeho používání korigovat, aby nedocházelo k negativním dopadům na sociální dovednosti, fyzické zdraví a celkovou pohodu jejich dospívajících dětí.
Pokud je to téma číslo 1 i u vás doma, podívejte se zdarma na náš webinář Jak zvládnout pubertu svých dětí. Dozvíte se zde pět kroků, které když se naučíte používat, mohou vám pomoci vidět vašeho puberťáka více v reálném než v online světě.
Mějte se krásně.
Milan